Aktuálně
13.08.2020

BMW a jeho legendární ledvinky. Od designového nápadu k nezaměnitelnému symbolu

Automobilka BMW, to jsou automobily s charakterem a precizním technickým zpracováním, které na sobě nesou hned dva symboly jasně dokazující původ vozu. Tím prvním je legendární logo ověnčené řadou omylů polopravd a mýtů, a pak jsou tu také charakteristické ledvinky, které na sebe s posledními modely strhávají stále větší pozornost.

Tzv. ledvinky, tedy charakteristicky tvarovaná mřížka přední masky vozu, je symbolem vozů BMW již po 85 let. Jedná se o jeden z nejstarších a nejstálejších designových prvků v celém světě automobilů, díky němuž dokáže i úplný laik identifikovat vozy bavorského výrobce.

Originál BMW či kopírování?

Abychom se dopátrali úplných kořenů tohoto designového prvku, musíme se vydat o devět dekád zpět v čase a následovat vůni chřestu. Historie nás totiž přivádí do roku 1930, do malého městečka jižně od Mnichova jménem Bruchsal, které je po celé Evropě vyhlášeným centrem pěstování chřestu. Bratři Rudolf a Fritz Ihle, kteří zde žili, se však nedali na pěstování této zeleniny, ale zlákala je karosářská výroba.

Způsob jejich podnikání byl celkem prostý. Vzali již hotový produkční vůz, a navrhli a zhotovili pro něj lepší karoserii. Mezi modely, které se jim tímto způsobem dostaly pod ruce, patřily vozy značek Ford, Fiat, Steyr či DKW. Byl mezi nimi také první vůz z produkce BMW přiřazený automobilkou k dosavadní výrobě leteckých motorů a motocyklů.

Dixi, jak se vůz vycházející z Austinu 7 jmenoval, dostal od bratrů elegantnější a přitažlivější vzhled s rozdvojenou přední mřížkou chladiče, připomínající svým tvarem právě ledvinky.

Zde se však dostáváme k předmětu vášnivých debat, zda byl model, pojmenovaný karosárnou Gebrüder Ihle jako Ihle Sport Typ 600, skutečně tím prvním BMW s ledvinkami. O rok později totiž BMW představilo vlastní vůz, který nesl design ledvinek. Konkrétně se jednalo o BMW 303 z roku 1933. Jen pro zajímavost, právě tento model byl prvním, jenž obsahoval šestiválcový motor.

Proměny v čase

Jen těžko již zjistíme, zda bylo v tomto případě první vejce nebo slepice, jisté je ovšem to, že se ledvinky staly pro BMW tím nejdůležitějším designovým prvkem. Jejich tvar v roce 1956 rozvinulo BMW 507. Tento roadster tvar ledvinek značně zvětšil a přeorientoval je do horizontální polohy, pro co nejlepší chlazení vidlicového osmiválce.

Další změnu přinesl rok 1978 a supersport BMW M1. Ten naopak zvolil v otázce ledvinek co možná nejminimalističtější pojetí. Vzhledem k tomu, jak úzká byla čelní maska vozu, bylo pro ni nutností navrhnout ty prozatím nejmenší ledvinky, jaké se kdy u vozu BMW objevily.

V průběhu dalších let si ledvinky, potažmo design celé masky novinek od BMW, procházel nejrůznějším vývojem, při kterém se ledvinky spojovaly v jeden celek a opět rozpojovaly. K ledvinkám se přidávaly další mřížky chladiče, aby se za pár let staly dva ikonické otvory opět jedinou cestou, kudy mohl vzduch k motoru proudit.

Ledvinky dnes a zítra

V případě dnešních modelů se BMW nedrží jediného mustru, ale různé modely se mohou pochlubit jejich rozličným zpracováním. U některých modelů, jako je Z4 či řada 8, jsou poměrně hranaté. Velké emoce vzbudily u řady 7 a především nového SUV X7, které z ledvinek udělalo dvě obří černé díry působící, jako by chtěly pohltit vše, co stojí vozu v cestě.

Automobilka chce svým milovaným ledvinkám zůstat věrná i nadále, a to i v případě elektromobilů, které již velké chladící otvory v přední masce nepotřebují. V jejich případě jsou ledvinky zaslepovány, nebo se stávají prostorem pro umístění moderních technologií. V chystaném modelu BMW iNext, tedy jakési výstavní skříni technologického pokroku mnichovské automobilky, budou za krytem ledvinek umístěny kamery, senzory a další technologie sloužící pro autonomní jízdu. S ledvinkami u BMW tedy musíme počítat i nadále, a to je jen dobře.