Aktuálně
03.07.2020

BMW i Hydrogen NEXT, co když to bude vodík?

Kde spočívá budoucnost automobilového průmyslu? Současná masivní elektrifikace jasně naznačuje, že je to právě v akumulátorech pohánějících elektromotory. Co když ovšem budoucnost spočívá trochu jinde? Důvodů, proč by to mohl být právě vodík, je celá řada a BMW i Hydrogen NEXT je důkazem, že taková budoucnost rozhodně nespadá do sekce sci-fi.

I přesto, že se momentálně ve velkém hovoří o elektromobilitě stojící na akumulátorových článcích, některé automobilky nehledí slepě pouze do jediného bodu, ale svou pozornost rozptylují na více potenciálních podob budoucnosti mobility, mezi kterými nechybí ani využívání síly vodíku.

Vodík dává smysl hned z několika důvodů. Je velice efektivní a praktičtější na provoz. Tankování zabere pouhých několik minut, podobně jako u tankování klasického paliva, a při jeho spalování je jedinou odpadní látkou voda. A jelikož je energie z vodíku dodávána do elektromotoru, je vůz schopen akcelerovat se stejnou efektivitou, jako jeho električtí příbuzní.

Proto by mělo být o vodíku slyšet stále více, a to nejen v sektoru osobních automobilů, ale také v oblasti letectví, lodní dopravě a těžké nákladní dopravě. Jediné, co je k tomu zapotřebí, je kvalitní celoevropská infrastruktura s dostatečně hustou sítí vodíkových stanic, které budou vždy připravené poskytnout řidiči palivo na další kilometry.

BMW a vodíková budoucnost

Tento názor sdílejí také v BMW, jak potvrzují slova Klause Fröhlicha, člena představenstva BMW AG, který má na starosti výzkum a vývoj: „Jsme přesvědčeni, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé alternativní systémy pohonu, protože neexistuje jediné řešení, které by uspokojilo celé spektrum požadavků zákazníků na mobilitu po celém světě. V dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů. Vhodnými kandidáty pro tento druh pohonu jsou nejvyšší modely naší extrémně oblíbené rodiny modelů X.“

Právě to je důvod, proč BMW od roku 2013 úzce spolupracuje s automobilkou Toyota. Ta věří ve schopnosti vodíku snad nejsilněji ze všech světových automobilek, a právě spolupráce s ní napomohla ke vzniku konceptu BMW i Hydrogen NEXT.

Palivové články v něm uložené poskytují elektrický výkon 125 kW na základě chemických reakcí, ke kterým dochází mezi kyslíkem a vodíkem. Během této reakce nevznikají žádné jiné odpadní látky než pouhá vodní pára. Vůz je navíc schopen ukládat přebytečnou energii do instalovaných akumulátorů, a to nejen energii z palivových článků, ale také rekuperací kinetické energie vznikající během brždění. Celkově je vůz schopen uvézt až šest kilogramů vodíku, jejichž doplnění trvá přibližně 4 minuty.

Finální výkon vozu po spojení sil vodíku a energie z akumulátorů činí 275 kW, tedy takovou sílu, která je schopna zajistit dynamiku, na jakou jsou zákazníci od vozů BMW X5 zvyklí. Právě tento vůz totiž poslouží coby základ pro chystanou pilotní sérii vodíkového modelu, který by se měl představit v roce 2022.

Bez vývoje to nepůjde

BMW v současné době pokračuje ve spolupráci s Toyotou, se kterou společně vyvíjí škálovatelné technologie palivových článků, které by šlo díky jejich modularitě využít u více modelů obou automobilek.

BMW se zároveň angažuje v projektu BRYSON, jehož cílem je vynalézt efektivní vysokotlaké zásobníky vodíku s plochým tvarem, které budou snadno integrovatelné do architektur vozů. Spolu s BMW se na jejich vývoji podílí také Mnichovská univerzita aplikovaných věd, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Technická univerzita v Drážďanech a WELA Handelsgesellschaft mbH.