Aktuálně
15.10.2020

BMW iX. Brány do nové éry elektromobility byly otevřeny

Automobilku BMW rozhodně můžeme označit za pionýra ve světě elektromobility. Vždyť svůj první elektromobil uvedla na trh už v roce 2013, tedy v době, kdy byla pro mnohé elektromobilita spíše sprostým slovem, a pro mnohé dokonce zcela neznámou záležitostí.

Časy se ovšem mění a s nimi i přístup k elektromobilitě. Každá druhá automobilka dnes má ve své modelové paletě alespoň jeden elektromobil a ty ostatní se k tomuto kroku chystají. S elektromobilitou má velké plány i BMW. Jak by taková elektrická budoucnost na mnichovský způsob mohla vypadat, prozrazuje nejnovější model BMW iX, který zcela mění pojetí automobilu tak, jak jej známe.

Model iX vychází z již dříve představené koncepce iNEXT, která přinesla celou řadu velice neotřelých řešení jak po technologické, tak i designové stránce. Značnou část povahy tohoto konceptu si ponechala i produkční verze, která sice přišla o některé futuristické výstřelky, například obrácené otevírání zadních dveří či virtuální zpětná zrcátka, ovšem to nejdůležitější zde zůstává.

Tím je nová platforma, která by se měla v příštích letech stát základem pro celou řadu dalších modelů od BMW. I proto automobilka iX označila za nositele zcela nového designu, výrazu udržitelnosti, všestrannosti a radosti z jízdy.

Již při prvním pohledu na vůz je jasné, že se jedná o čistokrevné SUV, které se svou velikostí vměstnává někam mezi model X5 a X6. Mluvit o iX jako o SUV by byla chyba. Minimálně BMW by bylo rádo, kdyby byl vůz označován za tzv. SAV, tedy Sports Activity Vehicle, což je zcela nová kategorie, které chce právě iX proklestit cestu až k zákazníkům.

Co do optického vzezření zde zcela jasně dominují obrovské přední ledvinky, které se u posledních novinek od BMW stávají tradicí a charakteristickým poznávacím znamením. V případě iX to však není jen o nich. Celý vůz hraje na notu minimalismu, což se projevuje v celkových liniích, ale také u předních a zadních světlometů, které jsou vůbec nejmenší v celé historii automobilky.

Interiér budoucnosti

Minimalismus má hlavní slovo také v pojetí interiéru, kde BMW dbalo především na jasné linie a výběr materiálů přinášejících co možná nejvyšší pohodlí a udržitelnost. Pro interiér byly navrženy speciální sedadla s integrovanými střešními opěrkami. Celý prostor prosvětluje panoramatická střecha, která má tu zvláštnost, že se díky tekutým krystalům dokáže sama automaticky ztmavovat.

Celý styl interiéru působí vyloženě nadčasově, a to nejen díky specifickým tvarům. Může za to například i prohnutá obrazovka infotainmentu, která tvoří spolu s displejem přístrojové desky jednolitý blok. Veškeré náležitosti obrazovky lze ovládat prostřednictvím stylového ovladače, který je umístěn na konci středového tunelu, jenž je tvořen úložnými prostory. Ovladač kombinuje dřevěné, skleněné a kovové detaily.

Platforma pro potomky

Vůbec největší revoluce se odehrává pod kapotou, kde se usadily tři elektromotory, které o sobě dávají vědět výkonem až 500 koňských sil. Díky tomu je vůz schopen dosáhnout rychlosti až 100 km/h za 5 sekund.

Elektromotory jsou napájeny 100 kWh baterií, jejíž energetická zásoba vystačí na výlet dlouhý až 600 kilometrů. Na 40 % kapacity ji přitom lze nabít již za 40 minut a nabíjení trvající 10 minut vystačí na 120 kilometrů.

Veškerá tato technika je usazena v již zmíněné nové platformě, která kombinuje materiály, jako je hliník či karbon s moderní technikou v podobě páté generace BMW eDrive. Součástí vozu je moderní software, který dokáže vyhodnocovat daleko tučnější porce dat. To vozu propůjčuje možnost lepší konektivity i autonomní technologie, kterou bude možné využívat při jízdě po dálnicích.