Aktuálně
19.01.2022

BMW Personal Copilot: váš partner na cestách, který vezme volant do svých rukou

Budoucnost automobilové dopravy slibuje celou řadu inovací, díky kterým bude jízda v osobním automobilu představovat daleko silnější zážitek než dnes. Ať už se jedná o elektromobilitu či dnes velice probíranou autonomii. Díky ní by měl mít v budoucnu řidič možnost výběru. Buď si za volantem sám vychutná jízdní projev vozu, nebo se spolehne na autopilota a automobil pro něj bude představovat pouze užitkový dopravní prostředek, který jej sám přepraví z místa na místo.

BMW Personal Copilot

Takto nahlíží na budoucnost i BMW, které veškeré automatizované systémy svých vozů zastřešuje systémem zvaným BMW Personal Copilot. Jak již z názvu vyplývá, jedná se o systém, který již dnes dává nahlédnout do blízké budoucnosti automobilové dopravy, ve které bude moci relaxovat i řidič za volantem.

Tuto budoucnost BMW demonstruje na svém BMW Vision iNEXT. Jeho unikátní interiér vyvolává pocit, jako by řidič i během svých seděl u sebe doma v obýváku a nemusel se o nic starat. K tomu přispívá jak unikátní zpracování interiéru, které je plné pohodlí a luxusních materiálů, tak také systém autonomní jízdy.

Díky němu si mohou řidiči zvolit způsob cestování buď jako aktivní řidič v případě aktivace režimu Boost, nebo pouze jako cestující, který svěří veškeré řidičské povinnosti autonomii. K tomu slouží aktivace režimu Ease, k jehož aktivaci může dojít stiskem loga automobilky BMW na volantu vozu, případě hlasovým pokynem.

V momentě, kdy je režim aktivován, dojde k několika změnám v uspořádání kokpitu. Volant se více zatáhne směrem k palubní desce a stejně tak se do podlahy zasunou i pedály. Tím vznikne před řidičem a u jeho nohou daleko více komfortnější prostor, prostoru například pro změnu polohy sedu ve voze, případně k otočení směrem k cestujícím v zadní části vozu.

Na změnu režimu reaguje také infotainment automobilu. Nejenže jsou jeho zábavní prvky k dispozici i samotnému řidiči, který může displeji věnovat více pozornosti, než když řídí, ale zároveň mu displej zobrazuje podrobnější informace související s právě míjeným okolím.

10 let tvrdé práce

Tato technologie je výsledkem deseti let tvrdé práce, kterou BMW odstartovalo v roce 2006 u řady 3, která již byla schopna autonomní jízdy po okruhu Hackenheim. V roce 2011 se testování přesunulo do ostrého provozu na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem. Od roku 2014 je systém schopen předcházet nehodám a ukazovat, že i autonomní technologie dovedou z rychlostních předpokladů vozu vyždímat úplné maximum. Dnes je technologie na takové úrovni, kdy je schopna zareagovat třeba i na pouhé gesto, a například na základě takového příkazu sama zaparkovat.

BMW dnes sbírá obrovské množství dat z autonomních testů prováděných po celém světě, aby mohla v budoucnu řidičům běžně nabízet autonomní systémy, které budou bezpečné, srozumitelné a schopné reagovat na další řidiče ve všech možných situacích. Autonomní technologie by měla být schopna predikce, a tím výrazně snižovat možnost vzniku nehod, a v ideálním případě se jim zcela vyhýbat.

Alespoň částečnou autonomii je možné ve vozech BMW okusit již dnes. A to díky řadě inovativních a částečně automatizovaných asistenčních systémů, které zpříjemňují cestování, jak to jen jde. Tyto systémy pomáhají řešit celou řadu jízdních situací, ať už se jedná o udržení v pruhu či aktivním zasahováním do řízení na celé řadě povrchů. K tomu připočtěme schopnost inteligentního parkování a máme alespoň malou ochutnávku toho, co nás čeká za pár let.