Aktuálně
25.10.2021

BMW představilo plně recyklovatelný vůz

O plně recyklovatelné věci je v poslední době velký zájem. Kdo by také chtěl, aby po nás na planetě zůstala ještě větší spoušť. Ovšem zatímco dnes jsou plně recyklovatelné především obaly, brčka a další spotřební drobnosti, v BMW vytvořili rovnou celý, plně recyklovatelný automobil.

Circular - revoluční budoucnost od BMW

Koncept Circular je vozem, se kterým bychom se měli prohánět městskými ulicemi v roce 2040. Jenže co se stane v momentě, kdy životnost tohoto vozu vyprší? Většina automobilek nad touto otázkou nepřemýšlí. Neplatí to ovšem o BMW, které celý automobil navrhlo tak, aby jej šlo bez problému kompletně celý zrecyklovat.

BMW v Mnichově představilo hned několik novinek, mezi kterými nechybí SUV iX, sedan i4 či vodíkový koncept iX5 Hydrogen. Circular mezi nimi však i přes své malé rozměry vyloženě vyčnívá. Může za to především jeho design, který nás skutečně zanáší do budoucnosti.

Nejvýraznějším prvkem jsou především designově zpracované přední ledvinky, do kterých byly umístěny světlomety doprovázené řadou LED prvků. Ono štrafování se objevuje také na zádi vozu, v liště zadních lamp, na designu kol a také v lemování prosklení vozu. Na něm zaujme především čelní sklo, které pozvolna přechází rovnou do prosklené střechy.

Krystalický interiér

Moderně pojatý byl také interiér vozu, který pracuje s motivem růžovomodrého krystalu, který je přítomen v obkladech dveří, na volantu a v největší míře také na palubové desce. Obří krystalický prvek zde nahrazuje klasický displej a s řidičem komunikuje prostřednictvím změn barev.

Klasický displej na palubní desce nenajdeme, ale veškeré informace se promítají do spodní části čelního skla. Na palubové desce nalezneme také vykládání dřevem a další prvky. Celý její design působí jednolitým dojmem, za což vůz vděčí využití technologie 3D tisku, díky které mohli designéři navrhnout tuto část vozu jako tekoucí záblesk budoucnosti.

Pomocí 3D tisku byly vyrobeny i další detaily ve voze, kde se mimo jiné nachází i zajímavá a velice pohodlně vypadající sedadla. Ta byla vyrobena z recyklovaných materiálů a jsou jedním z mnoha prvků, které dokazují, že tento vůz má co nabídnout i po své smrti.

Vše plně recyklovatelné

Automobil má například pneumatiky z přírodního kaučuku, dřevěné obklady pocházející ze samovolně padlých stromů a karoserie je vyrobena z hliníku a oceli, které nebyly ošetřeny žádným lakem.

Díky tomu všemu lze tyto materiály používat i v momentě, kdy Circular dokončí svou službu a odebere se do věčných lovišť. Materiál lze následně použít například pro výrobu dalšího vozu, případně pro zcela jiné účely.

BMW tak zcela jasně ukazuje, kam by se mohla ubírat budoucnost nejen v automobilovém průmyslu. Ostatně recyklace vozidel je dnes velkým problémem, a o ještě větší problém se bude jednat u elektromobilů. Ty totiž mají podstatně větší baterie než klasické konvenční motory, které jsou však plné materiálů, jejichž recyklace je velice problematická.

Nicméně i Circular by měl být vybaven takovou baterií, kterou lze plně recyklovat. A pokud to jde nyní, je jasné, že by to neměl být problém ani za dvacet let. Jen si vzpomeňme, jaké vozy se vyráběly na přelomu milénia a jak velký krok automobilový průmysl od té doby zvládl.