Aktuálně
01.03.2022

BMW představilo unikátní technologii laku, která dělá z jeho vozů chameleony

Možná jste také někdy viděli na ulici automobily s perleťovým lakem, který z každé strany házel odstíny jiné barvy. BMW nyní vytvořilo podobný lak, který ovšem namísto lomu světla pracuje s techologií e-ink, tedy elektronickým inkoustem, který tvoří základ každé elektronické čtečky knih.

Revoluční iX Flow

Nová technologie se představila na koncepci iX Flow a inženýři BMW na ní pracovali více než deset let. Díky novince lze měnit barvu vozu stisknutím jediného tlačítka. Tedy o velkých barevných variacích prozatím nemůže být řeč, e-ink je schopen prozatím na voze pracovat jen s bílou a černou, přesto je nová technologie prvním krokem tímto směrem.

Povrch karoserie BMW obsahuje miliony mikrokapslí e-ink o tloušťce lidského vlasu. Každá z těchto kapslí je nabitá elektrickým polem, jehož proměny způsobují, že se na vrchní straně kapslí shromažďují buď černé nebo bílé pigmenty.

Praktická technologie 

Možná si kladete otázku, k čemu je to vlastně dobré? Opravdu potřebujeme jeden den jezdit v bílém voze, abychom jej druhý den podle změny nálady přeměnili na černý? Podle BMW zde vůbec nejde o nálady, ale především o praktičnost. Lak by totiž mělo být možné měnit například na základě počasí.

Jak je známo, v parných dnech, kdy se sluneční paprsky opírají do kapoty vozu, je vždy o něco lepší jezdit v bílé než černé. Naopak černá barva se hodí v zimě, kdy paprsky vůz rychleji zahřejí a také je v zasněženém prostředí lépe vidět než vůz bílý.

I přesto BMW upozorňuje, že e-ink je pro majitele vozů BMW skvělou možností, jak vyjádřit své vlastní já, jak si vůz přizpůsobovat přesně svému vkusu na míru, kdykoliv si jen zamanou. Je ovšem otázkou, zda se tak skutečně někdy stane.

Automobilka totiž v současné chvíli neuvedla, zda má v plánu dostat tento unikátní lak na sériově vyráběný vůz. Zároveň je také otázkou, jak by se lak choval po delší době, a ještě větší otázkou je, jak moc velká by jeho životnost na silnicích byla. Přeci jen létající kamínky a další nepříjemnosti by mohly rychle celý systém vyřadit z provozu.

Prozatím tedy nezbývá než zůstat u jednoho jediného laku, a v případě potřeby nechat svůj vůz ladit třeba speciálními fóliemi, které promění automobil k nepoznání v relativně krátkém čase a za relativně přijatelné finanční náklady.