Aktuálně
25.11.2022

BMW X1: nejmenší z nejšikovnějších ve čtvrté generaci přichází i jako čistý elektromobil

Nová generace modelu X1 od BMW příliš neutíká od původní podoby třetí generace, ke které ovšem přidává ostřejší rysy. O ně se postarala nová přední maska s mohutnějšími ledvinkami a přepracovanými světlomety, které mají výrazný světelný podpis.

Tvarová evoluce X1

Díky masivnější karoserii se novinka více přibližuje svým starším bratrům v podobě modelů X3 a X5. Zaujme také jemný spoiler na zádi, díky kterému působí vůz o něco ladnějším dojmem. Třešničkou na závěr jsou inovované zadní lampy, které se rozpínají od blatníků až po páté dveře.

Zajímavé je, že i přes svou robustnější stavbu těla byl design nové X1 navrhován ve jménu maximální aerodynamické efektivity. Výsledkem tohoto snažení je odpor vzduchu s koeficientem 0,26, což je na tak velký vůz slušné číslo a ve svém segmentu s ním dominuje.

Důvod, proč se inženýři snažili docílit minimálního odporu vzduchu, je i ten, že X1 přichází také jako elektromobil. Čistě elektrickou verzi by mělo být možné identifikovat na silnicích velice snadno. Postarají se o to modré detaily, které se objevují na předním i zadním nárazníku či lemech prahů.

Přiostřeno

Vlastní charakteristické poznávací rysy nesou také modely Divize M. Ty již tradičně dostaly výrazněji tvarované přední nárazníky, ozdobné lišty a další sportovní prvky. Zájemci o vůz se budu moci rozhodnout, zda vůz postaví na standardní 17palcová kola, nebo si za příplatek pořídí kola 20palcová.

Vůz mezigeneračně opět trochu povyrostl, a to znamená také více prostoru v interiéru. Více prostoru posádka dostane v oblasti ramen či loktů. Více místa bylo přiděleno také zavazadelníku, který nabízí prostor o objemu 530 litrů a po sklopení zadních sedadel až 1600 litrů.

Vnitřní prostor je podobný tomu, který se objevil také v inovované druhé řadě. Palubní desce dominuje přístrojový displej o velikosti 10,25 palce. Na něj plynule navazuje displej infotainmentu o velikosti 10,7 palce, který je opět trochu vychýlen směrem k řidiči. Ten tak má skvělý výhled na infotainment iDrive OS8, který nabízí veškeré moderní funkce, které by měl vůz v dnešní době nabízet.

Motorizace: vybere si každý

Pokud nahlédneme pod kapotu vozu, zjistíme, že BMW nabízí pestrou škálu pohonných jednotek. Vše se nese v duchu elektrifikace, jelikož výkonnější zážehové jednotky dostaly mild-hybridní technologii s 48V technologií. Nechybí ani dvě plug-in hybridní verze a samozřejmě ani již zmíněná čistě elektrická verze.

X1 je k mání s dvojicí zážehových a dvojicí vznětových motorů s technologií BMW TwinPower Turbo. Ty jsou párovány se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic. Zákazník pak může volit mezi pohonem předních či všech kol.

U vznětových motorů je k dispozici výkon 110 kW či 155 kW. Zážehové jednotky nabízí výkon 100 kW a 150 kW. Plug-in hybridy se vždy opírají o řadový tříválec o objemu 1,5 litru. Ten je párován buď s elektromotorem o výkonu 80 kW a nabízí tak 180 kW, či elektromotorem o výkonu 130 kW, kdy kombinovaný výkon nabízí 140 kW.

Čistě elektrická verze nabízí dva elektromotory a celkový výkon 230 kW. Díky nim je vůz schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 5,7 sekundy, přičemž maximální rychlost je 180 km/h. Kapacita baterie má 64,7 kWh a dojezd vozu na jedno její nabití tak činí okolo 420 kilometrů. Z 10 na 80 % její kapacity je přitom baterii možné nabít za 29 minut.