Aktuálně
11.05.2022

BMW xDrive: legendární technologie, se kterou zvládnete vše

Technologie BMW xDrive se stala synonymem pohonu všech kol u automobilky BMW. Písmenko x zde značí propojení všech kol jedním pohonem, přičemž tento systém je nabízen u téměř každého z modelů v modelové paletě automobilky. Ovšem ne v každém se jedná o stejný typ řešení.

Pohon všech čtyř kol se u BMW poprvé objevil v roce 1985, konkrétně u modelu BMW 325i Allrad. Tehdejší systém pracoval s planetárním převodem a vůz tak byl schopen přenášet až 80 % výkonu na zadní nápravu.

Kouzlo lamelové spojky

Dnešní systémy xDrive však značně pokročily. Rozdělení síly dnes probíhá prostřednictvím lamelové mokré spojky nacházející se u převodovky. Toto řešení umožňuje systému xDrive rozdělovat krouticí moment mezi přední a zadní nápravu dle libosti, ovšem vždy vychází z poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Prokluz kol je detekován elektronikou, respektive systémy ABS a DSC, díky kterým je lamelová spojka schopna spínat během pouhých 100 milisekund. Systém xDrive je následně schopen přenést veškerou porci výkonu pouze na jednu nápravu, přičemž mokrá spojka je aktivována vysokorychlostním elektrickým servomotorem.

Elektronika jako základ

Právě elektronika v celém systému zaujímá stěžejní roli, protože do hry vstupují další elektronické systémy asistence jízdy, které kontrolují natočení volantu vozidla. Tyto údaje se srovnávají s informacemi vycházejícími z plynového pedálu a dovedou tak predikovat a eliminovat moment proklouznutí.

BMW však využívá v některých svých modelech i Haldex páté generace, který je přítomen u modelu BMW X1 či zástupců druhé řady Active Tourer. Ty jsou oproti ostatním vozům BMW výjimečné tím, že nabízejí pohon předních kol.

Využitím systému Haldex však BMW nabídlo uvnitř vozů podstatně více místa, což zvyšuje i pohodlí cestujících. Komfort je ovšem vykoupen některými omezeními systému Haldex, oproti běžně využívanému řešení. Ta se týkají například neschopnosti přenést na jednotlivé nápravy více jak 50 % výkonu.

Nový rozměr: plně elektronický systém

S příchodem elektromobilů se však začínají pravidla hry opět měnit. BMW totiž začíná do vozů montovat dva elektromotory, a tak vzniká možnost pohánět zadní i přední nápravu bez mechanického spojení. Bylo ovšem nutné zajistit součinnost obou motorů, a tak se zrodil plně elektrický systém BMW xDrive.

Ten přináší řidiči celou řadu benefitů, ke kterým patří prvotřídní trakce a dokonalá směrová stabilita. Při rozjezdu a akceleraci se hnací moment řízený počítačem rozděluje mezi oba motory, což vede k jedinečné trakci. Vůz během výpočtu navíc bere v potaz nejen tření pneumatik vůči vozovce, ale také hodnoty větru, stoupání či klesání.
Systém navíc přináší i přesně řízenou rekuperaci, která se podepisuje na lepší jízdná stabilitě a hospodárnosti vozu. Při brždění či jízdě setrvačností se motory přepínají do režimu generátoru, a tak dodávají energii zpět do baterií. Tím se navyšuje výkon rekuperace a navyšuje se i stabilita a hospodárnost.

BMW svými systémy xDrive zkrátka dokazuje, že jeho role technologické špičky v oboru není náhodná. Inženýři a designéři z Bavorska nás neustále překvapují novými nápady, které sice nemusí s radostí přijmout všichni fanoušci této značky, ovšem jsou jasným důkazem toho, že BMW neusíná na vavřínech a jde stále kupředu.