Aktuálně
18.03.2021

BMW zahájí výrobu modelu iX koncem tohoto roku, k mání bude začátkem roku příštího

Mnichovská automobilka BMW nyní horečně finišuje práce na svém připravovaném plně elektrickém SUV modelu iX, který na sebe převezme úlohu vlajkové lodi. Od modelu i3 se jedná teprve o druhý od základu postavený čistě elektrický vůz, který bude znamenat pomyslné lámání chleba.

Někteří totiž poukazují na to, že BMW tak trochu zaspalo dobu, což vychází nejen z oznámení, že se chce automobilka zaměřit především na elektrifikaci již vzniklých modelů. iX tak pro mnohé znamená test, zda se fámy o zaspání potvrdí, nebo německý výrobce skutečně dokáže, že je jeho technika schopna konkurovat i automobilkám, jako je Tesla, která hraje na poli elektromobility první housle.

Na veškeré odpovědi si však budeme muset počkat alespoň rok. BMW totiž plánuje spustit výrobu modelu iX koncem letošního roku, přičemž stále nejsou známa žádná konkrétnější data. Nejčastěji se však mluví o listopadu či prosinci.

Jako první se do produkce dostanou verze se základní a střední úrovní výbavy. Vrcholná konfigurace a potenciální verze M Performance by se měly do výroby dostat přibližně na jaře roku 2022.

A právě v tuto dobu by měly být zahájeny i první dodávky modelu s tím, že se předpokládá, že největší zájem bude právě o střední konfiguraci. Ta by měla nabídnout výkon okolo 500 koňských sil, které bude generovat dvojice elektromotorů. Energii bude dodávat baterie o kapacitě 100 kWh, jejíž jedno nabití by mělo vystačit na výlet dlouhý přibližně 480 kilometrů, což z něj dělá vážného konkurenta i pro takové modely, jako je například Tesla Model X, který se stal po nedávné aktualizaci opět velmi horkým zbožím.

Navíc nesmíme zapomínat, že jsou tu stále ony výkonnější verze. U nich prozatím nemáme přesnější specifikace, ovšem hovoří se o potenciálním výkonu až 600 koňských sil, a dokonce se šušká o verzi iX M50. Pro BMW není absolutně žádným problémem vybičovat vůz k takovým výkonům. To dokázal koncept Power BEV, tedy čistě elektrická variace na model M50, která nabízela výkon dokonce ještě o sto koní vyšší. Technologie k tak brutální síle by tu tedy byla, je ale otázkou, zda ji skutečně nasadí. Něco nám však říká, že trpělivost se v tomto případě vyplatí.

Pokud bychom se měli podívat na design vozu, zde se bude jednat o naprosto dokonalý kus designového umění. Křivky vozu jsou v podání BMW něčím zcela neokoukaným. Do interiéru propouští maximum světla panoramatická střecha Sky Lounge, která využívá faktu, že je iX postaveno na architektuře vyztužené uhlíkovými vlákny, která je natolik tuhá, že nemá problém snést i skutečně velkou skleněnou plochu ve střeše.

Ta bude propouštět maximum světla do interiéru, který taktéž nabídne řadu zajímavostí. Jednou z nich je i kamera namířená směrem dovnitř. K jakému účelu bude sloužit, není prozatím přesně známo, lze ovšem odhadovat, že bude mít na starosti sledování bdělosti osoby za volantem a nejspíše bude nápomocna i při autonomním režimu vozu.

Do jaké míry bude novinka autonomní, je momentálně taktéž otázkou, ovšem funkce nazvané jako Person CoPilot a Natural Interaction napovídají, že vůz by měl být schopen zdolávat kilometry i ve zcela vlastní režii a posádka s ním bude moci komunikovat například pomocí gest či hlasovým ovládáním, které bude schopné rozpoznat hlas každého z rodiny.

Nechme se tedy překvapit, co si pro nás BMW chystá. Vše ale naznačuje tomu, že se bude snažit z modelu iX dostat absolutní maximum a učinit s ním další revoluční krok do nové éry čistě elektrické mobility. BMW totiž ví, že elektromobilisty je schopné oslovit, jak ostatně dokazuje i statistika z minulého roku, ve které si mnichovská automobilka pro sebe ukrojila 6 % z celkového globálního prodeje elektromobilů a plug-in hybridů, a tím se dostala na slušnou čtvrtou příčku mezi prodejci.