Aktuálně
23.02.2023

Chameleon z Mnichova. BMW i Vision Dee je jeden z nejunikátnějších konceptů

BMW je proslaveno svým důrazem na inovace, což předvádí nejen u sériových modelů, ale občas vyrazí dech i s novým konceptem, který boří veškerá tabu. Přesně to se povedlo i s konceptem i Vision Dee, který přináší inovativní pojetí interiéru i exteriéru, který je schopen měnit své barvy podobně jako chameleon.

Odvážný a revoluční koncep i Vision Dee

Výstava spotřební elektroniky CES, která se pravidelně koná v americkém Las Vegas, je rájem pro všechny milovníky moderních technologií, a to znamená, že zde BMW nemůže nikdy chybět i se svými koncepty. Posledním představeným se stal projekt i Vision Dee, který mimo inovovaného designu značky představil také ukázku budoucí řady vozidel Neue Klasse, vylepšenou technologii E Ink a inovativní pojetí interiéru plného digitálních technologií.

V názvu BMW i Vision Dee ono malé i jasně naznačuje elektrický pohon vozu. Dee je zase zkratkou pro Digital Emotion Experience. Právě to by mělo vystihovat nové směřování BMW, které chce mezi vozy a jejich majiteli vytvářet silná pouta. Design vozu pomalu ale jistě připravuje milovníky BMW na příchod vozidel spadajících do tzv. Neue Klasse. Designéři zde vychází z tradičních prvků značky, jako jsou ledvinky na přídi, které přepracovávají do modernější podoby.

Chameleon na 4 kolech

K podtržení wow efektu zde využili novou generaci technologie E Ink, díky které vůz dokáže měnit svou barvu prakticky na povel. Tuto technologii BMW představilo již dříve, ovšem bylo možné měnit pouze barvy šedi. Nyní je k dispozici 32 barev s nepřeberným množstvím grafických kombinací. Povrch karoserie byl totiž rozdělen na 240 segmentů, a každý z nich se dá upravovat samostatně.

Digitální technologie zkrátka budou v budoucnu měnit vozy k nepoznání, což zde BMW demonstruje i na dalších vychytávkách. Koncept umí přivítat řidiče grafickými prvky, hrát si se světlem a zvukem, světlomety by měly umět imitovat výrazy v lidské tváři či nálady, a v neposlední řadě by měl být koncept s řidičem schopen i mluvit, a to uvnitř i vně.

Nezapomnělo se ani na virtuální realitu

Pokud se rozhodnete s vozem komunikovat uvnitř a usednete do interiéru, trochu překvapivě zde nenarazíte na velkou obrazovku infotainmentu. Tu nahrazuje nová generace head-up displeje, který se rozlévá po celé ploše čelního skla.

Co přesně bude tento displej zobrazovat si řidič navolí prostřednictvím volantu, popřípadě skrze ovládací panel uprostřed palubní desky, díky kterému by mělo být možné plynule přecházet mezi pěti předem definovanými rozhraními. Vůz by měl navíc umožňovat skrze displej vstupovat do virtuální reality a posádku od té skutečně zcela odstřihnout ztmavením oken. S tímto řešením se již počítá i u sériově vyráběných vozů, které by se měly dostat do provozu v roce 2025.

S BMW i Vision Dee ukazujeme, jak je možné automobil dokonale integrovat do vašeho digitálního života a jak se může stát Vaším věrným společníkem. Samotný vůz se stává vaším portálem do digitálního světa, přičemž řidič má vždy vše pod kontrolou. Správně implementovaná technologie vytvoří skutečně hodnotné zážitky, udělá z vás lepšího řidiče a jednoduše sblíží lidi a stroje,“ řekl Adrian van Hooydonk, ředitel BMW Group Design.