Aktuálně
14.01.2021

Detaily vozů BMW M3, které se zapsaly do historie

Obří ledvinky se staly hlavním tématem nově představeného modelu BMW M3, a tak trochu daly zapomenout na další velice zajímavé detaily tohoto vozu. Víte například, jaké má nová M3 koncovky výfuku? Jedná se o charakteristický prvek, který však neupoutá pozornost na první dobrou tak, jako se to daří právě ledvinkám.

Nové BMW M3 má čtveřici koncovek, které ve svém kulatém tvaru perfektně navazují na koncový tlumič pod nárazníkem. Podle toho také nejspolehlivěji poznáte originál, jelikož domácí napodobeniny rozeznáte právě podle těchto detailů okamžitě. Podobných jedinečných detailů mělo každé BMW v historii hned několik, a my se na ty nejzajímavější nyní podíváme.

Mezi ukázkově promyšlený detail konstruktérů BMW patřila zrcátka modelu M3 ve verzi E36. Byť měl tvar vozu povahu spíše hranatou, zpětná zrcátka dostala ryze kapkovitý charakter, který byl v poměrně ostrém kontrastu vůči zbytku vozu. Tento detail se stal symbolem klasiky devadesátých let, nad kterou žasli všichni milovníci automobilů.

Jedinečný styl dostala do vínku také verze E46 CLS. Od zrcátek se však výjimečnost přesunula níže, a to k diskům kol. Style 163M, jak se nazývaly ráfky od německého výrobce BBS, byly skutečně stylové a staly se dominantou vozu.

Ještě charakterističtější pro tuto verzi byl zvuk jejího šestiválce. Na tom se určitou měrou podílel i karbonový airbox, který dával zvukovému projevu vozu typické plechové tóny. Vůbec nejkrásnější symfonie se rozezněla v momentě, kdy byla řadová šestka vytočena do svého maxima. I Mozart by mohl závidět.

M3 E92 GTS, spartánská verze, která si rozhodně neměla potřebu hrát na čtyřhvězdičkový hotel. Žádné rádio, žádný navigační systém. Naopak se řidič mohl snadno cítit jako osoba s odnětím svobody, díky trubkové kleci v pomerančové barvě. Ostrý kontrast byl nejen parádním detailem, ale především se staral o bezpečí posádky, aby i v případě přecenění svých schopností nedošlo k vážnému karambolu.

BMW M3, je vůz, na jehož každé generaci můžeme oči nechat. Ovšem u verze M3 E30 se občas mohlo zdát, že vůz pomrkával po svých majitelích. Mohly za to dva páry kulatých reflektorů, které na kupé působily až poněkud roztomilým dojmem. Kdo má dnes tento vůz ve své garáži, může se nazývat šťastným člověkem. Jedná se totiž o raritku, která má již nyní pořádnou cenu.

Poměrně zajímavým úletem bylo také zadní křídlo na BMW M3 E30. Tato verze představovala poměrně převratný model, a to jak po technické, jízdní i vzhledové stránce. Na tom se do značné míry podílelo také velmi atraktivní zadní křídlo. Rozměrově střízlivý prvek dodal celému vozu podmanivý šmrnc, který přesně odpovídal představám tehdejších konstruktérů. Křídlo a jeho design dotvářely také zajímavě pojaté čelní lampy vozu.

Jízda v M3 vždy patřila k jedinečným zážitkům, ze kterých mohli být mnozí doslova odvařeni. Možná i proto měly blatníky verze M3 E46 větrací otvory lemované stříbrnou mřížkou. Otvor sám o sobě neměl ve voze žádnou důležitou funkci, přesto patří mezi typické detaily jednoho z nejlepších M3 všech dob.

Podobné dýchací ústrojí dostala také verze M3 E92. Její zamračená příď byla doprovázena dvojicí průduchů po stranách drapérií přední kapoty, pod kterou se ukrýval atmosférický osmiválec S65 V8. Otvory měly opět spíše estetický charakter, který však v žádném případě neurážel. Naopak napovídal o potenciálu vozu, který se naplno projevil v momentě, kdy řidič dupl na plyn.

Naopak čistě funkčním prvkem byla karbonová rozpěra montována do M3 F80. Byť bylo její umístění přímo do oči bijící, každému, kdo ji uviděl, bylo jasné, že tahle M3 se nových materiálů nebojí. Technologický prvek měl za úkol díky zvýšení pevnosti zabránit kroucení celého automobilu během maximálních výkonů, a dodávat jistotu v řízení.