Aktuálně
17.09.2020

Díky izraelské technologii budou vozy BMW vnímat vozovku ještě citlivěji

Na okresce, dálnici či okruhu, tam všude je vnímání povrchu pod koly vozu velmi důležité. Nejenže díky tomu řidič dokáže přizpůsobit svůj styl jízdy podmínkám vozovky, a zajistit tak bezpečnost sebe i celé posádky, ale zároveň si může tímto „procítěním“ daleko více vychutnávat řízení vozu při svižnější jízdě.

Mezi automobily, které jsou proslaveny tím, jak precizně zprostředkovávají komunikaci mezi řidičem a vozovkou, patří i ty od BMW. Mnichovská automobilka byla vždy ceněna pro své systémy odpružení, podvozky, zavěšení a další komponenty, které poskytují perfektní zpětnou vazbu a otevírají možnost užít si jízdu ještě o malou kapku více. Týká se to hlavně sportovní řady M, se kterou je velkou radostí prohánět se na okruzích i klikatých horských silnicích.

Jenže BMW nechce v tomto ohledu usnout na vavřínech, a proto hledá způsoby, jak tyto, již téměř perfektní vlastnosti svých vozů, ještě vylepšit. Řešení našla v Izraeli u tamní společnosti jménem Tactile Mobility. Ta ve svých pobočkách v USA, Německu a Izraeli od roku 2012 vyvíjí systémy umělé inteligence, sběru a analýzy dat v souvislosti se sektorem mobility.

A právě jedno z vyvíjených řešení této společnosti se BMW rozhodlo implementovat do svých vozů za účelem zlepšení jejich ovladatelnosti a výkonu. Konkrétně se jedná o softwarové i hardwarové řešení v podobě senzorů, které bude společnost montovat do kol svých vozů. Tyto senzory budou mít za úkol sběr dat o vozovce, po které se pneumatiky valí a následně je v reálném čase odesílat k vyhodnocení.

„S využitím fyzického modelování můžeme vyhodnocovat data v reálném čase. Ta získáváme ze zpracovaného signálu pomocí našeho proprietárního algoritmu, čímž těžíme dosud nevyužitý potenciál,“ řekl viceprezident společnosti Tactile pro rozvoj podnikání Eitan Grosbard.

To bude mít na starosti softwarová část technologie, která na základě vyhodnocených údajů provede optimální nastavení vozu pro co možná nejideálnější řízení a perfektní dynamické vlastnosti.

Lepší nastavení i prožitek z jízdy

Toto nové „procítění“ vozovky pod koly bude hodnotit například přilnavost pneumatik k vozovce a na základě toho upravovat nastavení odpružení, hnacího ústrojí či brzdného systému. Spolu s tím budou vozy umět také určitým způsobem predikovat kvalitu povrchu, po kterém BMW teprve pojede a na základě toho opět v reálné čase vůz co nejoptimálněji nastavovat.

Systém by zároveň měl být schopen kontrolovat pomocí měření tloušťky pláště pneumatiky, její životnost a v případě potřeby informovat řidiče o nutnosti výměny obutí vozu. Systém by tak navíc mohl činit s takovou přesností, že řidiči dá přesné datum, kdy bude potřeba k výměně přistoupit, takže řidič bude mít dostatek času novou sadu pneumatik předobjednat.

„Jsme nadšeni, že můžeme spolupracovat s BMW Group a vybavovat jejich inteligentní automatizovaná vozidla budoucnosti schopností „cítění“ a ukázat komerční životaschopnost technologie povrchového snímání,“ nechal se slyšet Boaz Mizrachi, spoluzakladatel a technický ředitel společnosti Tactile Mobility.

Spolupráce Tactile Mobility a BMW začala prostřednictvím projektu jménem BMW Startup Garage, který podporuje nováčky na poli technologií. Tactile nyní vyjednává spolupráci i s dalšími automobilkami, ovšem BMW by mělo být první, kdo bude moci technologii tohoto izraelského startupu využívat.

BMW má v plánu tuto technologii implementovat do nové generace svých vozů od roku 2021, a to v celoglobálním měřítku. Navíc se jí nedočkají pouze vozy vyráběné s logem BMW na přídi, ale i vozy dalších značek spadající pod BMW Group, tedy vozy značek Mini a Rolls-Royce.