Aktuálně
17.12.2020

Nikdo v BMW se nebude zlobit, pokud budete měnit vzhled řady 4

Asi tím nejcharakterističtějším znakem automobilky BMW jsou ledvinky na přídi. Tento designový prvek se postupem času proměňoval až dospěl do fáze, ve které nabývá značných rozměrů, a to vyvolává spoustu vášní, debat, a také snah s tím něco udělat.

Zatímco jeden tábor milovníků mnichovské automobilky je obřími ledvinkami nadšen, ten druhý to vnímá jako něco zcela ohyzdného. Obří ledvinky jsou charakteristické především pro nejnovější SUV modely značky, ovšem značně narostly také u řady 4. Reakce fanoušků samozřejmě nezůstaly bez povšimnutí ani u vedení samotné automobilky. Její reakce je ovšem poměrně překvapivá.

Šéf externího designu BMW Christopher Weil v rozhovoru pro jedno z australských médií řekl, že vzhled řady 4 navrhnul tak, aby se i přes sdílení stejné platformy od trojkové řady co nejvíce odlišila. Toto odlišení se mělo týkat také designu, který se nakonec u čtyřkové řady stal agresivnější, výraznější a do jisté míry i elegantnější. „Jsou to dva různé vozy, které oslovují dva různé druhy zákazníků, což bylo cílem při jejich navrhování,“ nechal se slyšet Weil.

Možná ale ani Weila nenapadlo, jaký rozruch jeho design způsobí. Ano, je odvážný, je jiný, ale to přece ještě nutně neznamená, že je horší. Podle Weila jde hlavně o zvyk a také je nutné vidět auto naživo, aby na sebe dotyčný nechal promluvit designový jazyk automobilu, a tím mu co nejlépe porozuměl.

Weil však také zaznamenal řadu redesignů přídě automobilu, které podle jeho slov novince sice vůbec nesvědčí, ale na druhou stranu je zcela otevřen každému, kdo chce, aby jeho BMW vypadalo přesně dle osobních preferencí.

„Líbí se mi myšlenka přizpůsobování, vidíme to například ve světě motocyklů, kde se jedná o zcela běžnou praxi. Pokud si lidé myslí, že mohou svůj vůz ještě více vyladit a odlišit jej od ostatních, čímž vynikne i jejich osobnost, pak by to samozřejmě měli udělat,“ řekl Weil a dodal. „V BMW máme určité nabídky, jsou to výrazné automobily, které si dokonce můžete osadit vlastními díly, skvělými koly a podobně. Pokud však lidé půjdou někam jinam, kde jim auto přizpůsobí, jsem s tím naprosto v pohodě. Je to úplně v pořádku.“

Ačkoliv se prodeje novinky v podobě BMW 4 ještě ani pořádně nerozběhly, u mnoha úpravců vozidel již visí nabídka na dodávku náhradních dílů a takové úpravy, které automobilu dodají tradičnější vzhled, především co se oblasti přední masky chladiče a nárazníku týče.

Věrný své myšlence

Přesto všechno se Weil nechal slyšet, že současnému designu automobilky plně důvěřuje a dle jeho názoru je celý vizuální jazyk více než dobrý. A to i navzdory masivní kritice, která se s příchodem nové řady 4 strhla.

Podle Weila je totiž polarizování zákaznické základny prostřednictvím designu dobrá věc. BMW má dle jeho názoru ve své nabídce dostatek automobilů, které jsou schopny oslovit jak konzervativnější zákazníky, tak i ty, kteří hledají něco nového, s čím budou vyčnívat. Určité hranice produktu, a to nejen ty designové, by se dle jeho slov měly neustále posouvat.

„S každým výrobkem chceme vytvořit něco nového, co je velmi speciální. To je náš cíl. Doufáme, že tento vůz osloví především mladé zákazníky, ale dle mého názoru je celkem jedno, zda je zákazník mladý nebo starý, spíše oslovuje určité myšlení,“ uzavřel Weil.

Jak moc chápaví budou v tomto ohledu zákazníci BMW, ukáží až prodejní výsledky nové čtyřkové řady. Kdo tento vůz zná, nejspíše nebude mít problém zůstat mu věrný. A pokud si bude hledat zákazníky nové, prostě jen sáhne do trochu jiné skupiny zájemců, než jak tomu bylo dříve zvykem.