Aktuálně
29.11.2021

Nové iX xDrive50: BMW skáče plnýma nohama do éry elektromobility

Když BMW před deseti lety založilo svou elektrickou rodinu i, většina automobilek produkujících elektrifikované vozy vycházela ze svých stávajících modelů. I proto byl elektromobil i3 malým zjevením, a s novým iX xDrive50 chce na tento jedinečný model BMW navázat.

Elektromobilita jako hlavní cíl 

Mnichovská automobilka si umínila, že by do roku 2030 měla být většina jejích vozů elektrická. S tím by měl také pomoci zcela nový model iX, který je luxusním SUV střední třídy, které mimo pohodlí nabízí také velkou porci praktičnosti.

Uvnitř nalezneme množství prostoru, a to i díky tvarosloví karoserie, které nelze přehlédnout. Široké boky a zakřivená zadní karoserie spolu se zapuštěnými klikami jsou něčím trochu novým. Ani tentokrát nechybí obří ledvinky, které však na tak velkém vozu vypadají přeci jen lépe než na tolik propírané sérii 4. Jejich zajímavostí je lesklá polyuretanová vrstva, která se v případě poškrábání dokáže sama zacelit díky slunečnímu žáru.

Neméně moderní je i samotný interiér, který přináší zakřivený displej infotainmentu, který ve skutečnosti obsahuje hned dvě obrazovky. Přítomno je i několik vychytávek, jako je 5G připojení, telefon místo klíče či schopnost naučit se jednu parkovací trasu. Stačí jen stisknout příslušné tlačítko, zacouvat a následní si automobil bude už vždy pamatovat, jak elegantně do garáže zacouvat.

Kombinace výkonu a mimořádného dojezdu 

Aby bylo BMW co nejudržitelnější, není vůz vybaven motory s permanentními magnety, i když jsou o něco účinnější. Přesto iX nabízí kombinovaný výkon 516 koňských sil. Ty by měly stačit na zrychlení z 0 na 100 km/h za něco málo přes 4 sekundy. Tím vůbec nezajímavějším je ovšem dojezd, který odpovídá 483 kilometrům.

iX se může pochlubit poměrně vysokou váhou, která mu však nebrání v tom, aby se po silnici pohyboval téměř neslyšně. Ladnost jízdy podporuje i možnost řízení zadní nápravy, což napomáhá v zatáčkách a také na parkovištích. Zároveň vůz dokáže velmi efektivně pracovat s regenerací. Díky adaptivnímu režimu, který si bere informace z navigace o nadcházejících zatáčkách, zastávkách a rychlostních limitech, predikuje zpomalení a reaguje na něj. V praxi to znamená co nejefektivnější dobíjení akumulátoru a minimální potřebu šlapat na pedál.

Nové iX by mělo přijít na trh v březnu, přičemž cenovka startuje na částce pod dvěma miliony korun. Jedná se o přibližně stejnou cenu, za kterou se nabízí i nová X5 s osmiválcem, která představuje k iX protipól ve světě konvence. Pro koho je to moc, pro ně BMW nabídne také méně výkonnou variantu xDrive40 s menším akumulátorem. A komu to naopak bude málo, chystá se také verze M60 s výkonem přibližně 600 koňských sil.
Bude zajímavé sledovat, jak se novinka od BMW uchytí. Pokud však zákazníci zareagují stejně jako v případě modelu i3, je jasné, že iX začneme velmi brzy potkávat na silnicích. Pro BMW se zároveň jedná o výkop do zcela nové éry. Již nyní je jasné, že elektřina je budoucností i automobilky z Mnichova a iX pomůže zjistit, kudy by se měla tato budoucnost ubírat.