Aktuálně
22.06.2020

Zapomeňte na vrtuli, logo BMW ukrývá zcela jiné tajemství

Logo je neodmyslitelnou součástí každé automobilky a každá jeho změna vyvolává u fanoušků velké diskuze. Zatímco loga některých automobilek jsou graficky zpracovaným názvem daného výrobce či jeho počátečním písmenem, některá loga v sobě ukrývají řadu netušených tajemství. Mezi ně patří i logo mnichovského BMW, o kterém si mnozí myslí, že symbolizuje roztočenou vrtuli coby odkaz na kořeny tohoto výrobce. Pravda je však trochu jinde.

Základy BMW byly skutečně vystavěny na popelu společnosti Rapp Motorenwerke, která se specializovala na výrobu leteckých motorů. Té se původně věnoval i nově vzniklý podnik Bayerische Motoren Werke (BMW). Používal k tomu strojů i pracovníků zděděných z původní výroby a od Rappu přejal i jeho původní logo.

To však bylo nutné výrazně upravit, a proto název RAPP vystřídala písmena BMW a šachového koně uprostřed kruhu nahradily bílé a modré čtvrtiny. Zda již v té době někoho napadla určitá paralela s roztočenou vrtulí, dnes neví ani samo BMW, nicméně dvě modrá a dvě bílá pole symbolizovala domovskou zemi výrobce, tedy Bavorsko. Tyto barvy jsou oficiálními barvami této spolkové země, byť v opačném pořadí, než je prezentuje BMW. Důvodem byl tehdejší zákon o ochranných známkách, který zakazoval používání státních znaků, barev a dalších symbolů suverenity pro komerční účely.

Ovšem tehdy nemělo logo pro společnost zdaleka takovou váhu, jakou má nyní. Na motory bylo pravidla vyraženo jméno výrobce a tím celý produktový marketing končil. Navíc BMW v té době dodávalo motory především německé armádě, takže budování image logem nedávalo smysl.

Čas roztočit vrtuli

Změna v tomto uvažování přišla v momentě, kdy se BMW začalo orientovat i na jiné produkty než pouze letecké motory. Poprvé logo nesl motocykl BMW R 32, ale ani v této době nebyla nikým hledána spojitost mezi logem a roztočenou vrtulí.

Tato hypotéza se objevila až v roce 1929, kdy se na jednom z tiskových materiálů BMW objevil letoun s roztočenou vrtulí, na které se promítala písmena BMW. Snímek prezentoval nový letecký motor vyráběný pod licencí Pratt & Whitney a byl paralelou ke kořenům celé společnosti. Teorii o vrtuli v logu později podpořilo i samo BMW svým článkem z roku 1942, ve kterém bylo logo interpretováno právě jako rotující vrtule.

Dá se tedy říci, že onen vrtulový výklad symboliky loga BMW je částečně založen na pravdě, navíc se BMW po celou dobu své existence nijak výrazněji nesnažilo tuto teorii vyvrátit. A v 90. letech se jednalo o zcela zažitý fakt, nad kterým se vůbec nikdo nepozastavoval.

Čas změn

Svou základní podobu si logo BMW drží dodnes, byť si logo za dobu existence značky prošlo řadou proměn. Díky nim zmizely zlaté okraje kružnic a zlatá písmena byla nahrazená bílou barvou. Měnil se font písmen, a nakonec logo získalo na plastičnosti.

Vůbec největší proměna jej za více než 100 let své existence potkala začátkem tohoto roku. Komplexní 3D design se proměnil ve velice minimalistickém duchu v jednu vnější bílou kružnici, písmena BMW a tradiční, jak již víme, bavorský znak. Zcela zmizela černá obruba, která oddělovala vnější bílou linku od bavorského znaku.

Nová grafika by měla působit lepším dojmem při komunikaci se zákazníky při nejrůznějších online i offline kampaních. Podle viceprezidenta BMW Jense Thiemera je nové pojetí loga symbolem větší otevřenosti a čirosti celé značky. Má oslovit především mladší zákazníky a jde ruku v ruce s rozvíjející se elektrickou érou, které se BMW účastnilo jako jedna z prvních značek.